Alkohol

Jaký může mít vliv alkoholu na naše zdraví? Velký!
Alkohol spolu s cigaretami považuji za závažnější hrozby pro naše zdraví než ostatní drogy. To z jednoduchého hlediska. Jsou k dostání všude. Téměř na každém rohu, v každé domácnosti a užívání alkoholu je bráno jako normální. Ne, nechci tím říci, že tvrdé drogy jsou v pořádku. Ale v poměru dostupnosti, tak pro naši společnost je alkohol opravdu závažný problém. Naše vlast patří mezi ty největší konzumenty a naši mladiství jsou na úplné špičce. Poměrně nehezké prvenství, nemyslíte?

Je zde také „krásný“ mýtus, že alkohol má pozitivní vliv na náš kardiovaskulární systém. Tak jak je možné, že nejčastější příčina úmrtí je právě nemoc oběhové soustavy? Netvrdím, že za to může alkohol. Poukazuji pouze na to, že alkohol není rytíř ve zlaté zbroji, který nám ochrání srdce a cévy. Jako další častý argument, který slýchávám pro pití alkoholu je: „Vždyť zvyšuje HDL cholesterol.“ To může být i pravda. Ovšem alkohol prokazatelně zvyšuje triglyceridy! Ty jsou mnohonásobně více spojovány s kardiovaskulárním onemocněním než bájný strašák cholesterol. Tudíž ono nepatrné zvýšení „hodného“ cholesterolu opravdu ke zdraví nepřispěje. Argument, že alkohol zlepšuje cholesterol bych tedy nebral jako nejlepší.

Pivo jako nejlepší iontový nápoj po sportovním výkonu? Rozhodně ne! Za prvé alkohol nám snižuje testosteron. (Na jedné konferenci doc. PhDr. Miroslav Petr, Ph.D uváděl studii, kde malé množství alkoholu naopak i nepatrně zvyšovalo testosteron. Ovšem toto množství je natolik malé a individuální, že většina jedinců přesáhne onu mez horméze a nastanou spíše negativa než pozitiva.)
Další neblahá vlastnost piva – je estrogenní. Nemálo lidí má problémy se zvýšeným množstvím aromatázy a přemění si tedy vlastní testosteron na estrogen díky vyššímu množství tělesného tuku. A další konzumací fytoestrogenů se tento problém ještě prohlubuje. Proto kromě pivního pupku můžete vidět u pivařů velikost poprsí, které závidí nejedna slečna. Ovšem co málokterá závidí je jejich povislý tvar a bradavky velikosti frisbee (Nestárnoucí vtip na počest Ch. Poliquina).

Alkohol a spánek. Po alkoholu často lidé rychleji usnou. Ovšem kvalita spánku se snižuje. Po konzumaci alkoholu se zhoršují zejména hluboké fáze spánku, které slouží především k fyzické regeneraci. Následně se také sníží vyplavování růstového hormonu, který je nejvíce produkován právě přes noc. Tedy pro sportovní výkon ne zcela optimální.

Alkohol má negativní vliv na náš mikrobiom. O mikrobiomu jsem již článek psal. Stále se ukazuje jak je pro zdraví (fyzické i duševní) nebo i přeměnu postavy mikrobiom důležitý. Má cenu si ho tedy ničit alkoholem?

Další možností, jak alkohol hatí naše plány s přeměnou postavy je jeho energetická hodnota. Jediný gram alkoholu totiž obsahuje 7 kcal. Pro srovnání gram tuku obsahuje 9 kcal, gram bílkovin i gram sacharidů pak obsahují kolem 4 kcal. Tudíž skrz alkohol lze přijmout poměrně hodně prázdné energie, aniž by se tělu dodaly látky tělu prospěšné. Naopak po konzumaci alkoholu se zvyšují nároky na příjem mikronutrientů.
Zejména některé dívky, které mají rádi fitness a party lifestyle zároveň si tento problém uvědomují. Problém nastává, když začnou slepě počítat kalorie z alkoholu, aby jich nepřijmuli zbytečně moc. Následně se může objevit takový stav, kdy přijímají značnou část energetického přijmu z alkoholu a tělu nedodávají důležité živiny. Jenže není kalorie jako kalorie! Taková porucha příjmu potravy se nazývá Drunkorexie.

Možné benefity

Abych zde nebyl jako kacíř, co Vám bere alkohol od úst uvedu možné benefit alkoholu.

Zdravotní benefity jsou spojeny především s červeným vínem. Pokud chceme hledat opravdu blahodárné účinky ve víně, tak se „Zámeckou číší“ v krabici nebo Sklepmistrem ze sámošky nepochodíte. O něco lépe na tom budou kvalitnější vína. Je tady ovšem velké ALE! Vína musejí pocházet z destinací, kde není nejvřelejší počasí. Díky nehostinnému počasí se ve víně vytváří fytoprotektivní látky, které jsou blahodárné pro naše zdraví. Dále míru účinných látek určuje jeho následné zpracování (délka macerace atd.) Nejznámější z těchto látek je resveratrol. Resveratrol má nespočet zdravotních benefitů. Jak je možné, že resveratrol někomu ovlivňuje krevní tlak u jiného cholesterol, snižuje zánětlivé stavy a tak dále až do nekonečna (a ještě dál)? Je to díky svému epigenetickému účinku. Resveratrol dokáže aktivovat/inaktivovat naše geny. A protože každý má jinou genetickou výbavu, tak mu je i jinak zapíná/vypíná.

Další benefit u barikovaného vína je pozitivní vliv na střevní mikrobiom. Díky specifickému procesu výroby má široké zastoupení „zdravých“ bakterií, které osidlují náš trávicí trakt. Škála kmenů bakterií je širší než u jogurtů nebo dalších fermentovaných potravin bohatých na probiotika.

Červené víno také obsahuje melatonin, který je známý jako hormon spánku. Tudíž při jeho terapeutickém užívání může zlepšit spánek.

Další důležitá informace je již zmíněná „terapeutická“ dávka. Pořekadlo, že láhev 7dcl je akorát na večer pro jednoho muže a jednu ženu mi přijde přestřelená. Pro muže bych viděl jako maximální terapeutickou dávku 2 dcl a pro ženu 1 dcl.

Můj osobní pohled na alkohol

Osobně velice sympatizuji se Straight Edge a alkohol tedy nekonzumuji vůbec. Neslučuje se to s mým cílem. Pokud je vašim cílem také zvyšování výkonnosti, posouvání se v tréninku, boj o zdravější populaci nebo třeba přeměna postavy. Tak výmluvy typu: “na party pili všichni, tak já jsem musel taky” nechte někde hluboko v hlavě. Veškeré pozitiva, které lze najít ve víně, lze najít i v jiných potravinách nebo dnes i v kvlitních suplementech. Nutno ale napsat, že v přirozených zdrojích jsou obsaženy i další fytoprotektivní látky a ne pouze např. resveratrol. Tudíž jejich účinek se navzájem doplňuje a působí synergicky.
Pravidelnou konzumaci alkoholu bych nikomu nedoporučoval. Pokud zařadíte pití vína, tak dbejte na standarty, které by mělo splňovat. Ovšem když se party zvrhne, tak druhý den si zkuste udělat pěkně silnou yerbu maté, zvyšte příjem vit. C, zeleniny, ovoce a trochu se zapotit a potrápit na tréninku také neuškodí.

Tak tedy: „Na zdraví“!