Spánek

Spánek je jedna z mála věcí, kterou potřebujeme všichni, a tak nás spojuje. Ať jsme staří nebo mladí, studenti nebo pracující, nároky na spánek se mohou lišit, ale jeho podstata zůstává. Evoluce nás změnila k nepoznání, ale naše fyziologické potřeby nám zůstaly a s tím i potřeba spánku.

V dnešní době se setkáváme s tím, že je kladen důraz na zdravý životní styl, jak po stránce stravovací, tak pohybové. Televize, sociální sítě nebo další sdělovací prostředky nás seznamují s tím, jak je strava a fyzická aktivita důležitá, ovšem ta část dne, ve které strávíme průměrně jednu třetinu života, je často zmíněná jako poslední anebo dokonce vůbec. Tato podstatná část našeho života je spánek. Není pochyb, že strava a pohyb jsou velmi důležité pilíře, na kterých zdraví stojí. Ovšem nepřihlížet se stejnou váhou na tak nezbytnou věc jako je spánek v době, kdy je vystaveno mnoho lidí denně velkému množství stresu, a civilizační choroby jsou na vzestupu, vidím jako ničení dalšího pilíře zdraví.

Poruchy spánku jako chronická nespavost nebo narušení rytmů spánku a bdění mohou být jednou z příčin různých onemocnění od narušení správné funkce imunitního systému, obezitě až ke vzniku rakoviny. Bohužel lidé prvotní signály často přehlížejí a nepřikládají ke zhoršenému spánku takovou váhu.

Během spánku tedy dochází k obnově jak fyzického, tak duševního zdraví. Na základě poznatků, které v současnosti známe je spánek potřebný pro regeneraci tkání, regulaci imunitních reakcí, ke správnému řízení kognitivních funkcí, pro procesy učení a paměti, pro správnou funkčnost hormonálního systému i pro dobrou náladu. Váš spánek je tedy spojen i stím zda budete hubnout, budovat svaly nebo naopak kynout.

Dříve se předpokládalo, že spánek je pasivní a mozek zcela vypne. Díky výzkumům, ale dnes dobře víme, že se nejedná o vypnutí mozku, ale spíše přepnutí do jiného režimu. Jedná se tedy o aktivní stav, který má na starosti mnoho funkcí.

Fáze spánku

Spánek není pouze jeden časový úsek, ale rozlišujeme během něho několik fází. Nejstěžejnější jsou fáze REM a non REM fáze. REM fáze je důležitá zejména pro naší psychickou regeneraci a také se během ní ukládají informace, které jsme se během dne naučili. Tudíž učit se celou noc před zkouškou se často nevyplácí. Daleko efektivnější je učení během dne a raději si dopřát dostatečný spánek během noci. Fáze non REM je důležitá především pro fyzickou regeneraci. Spousty sportovních nadšenců dovedou trávit v posilovně hodiny, ale poté večer místo kvalitního spánku sledují instagram. Co je na tom špatně? To pochopíte z následujících tipů pro lepší spánek.

Rád bych přidal na závěr dva tipy, které jsou naprosto jednoduché a zadarmo. Tyto tipy pro kvalitnější spánek, a tedy i regeneraci může zařadit úplně každý. Hodinu a půl před plánovaným spánkem již nesledujte mobilní telefon, monitor počítače ani televizi. Důvod? Modré světlo, které je vyřazováno z těchto zdrojů blokuje produkci melatoninu tzv. „hormonu spánku.“ Raději si vezměte knihu, poslouchejte příjemnou hudbu nebo si povídejte. Druhá rada zní: Choďte spát každý den ve stejnou dobu. Tělo inklinuje k rutině a když mu jí nastavíte v podobě pravidelného ulehání do postele, tak pozná, že je čas na kutě. Zkuste tyto základní pravidla pro kvalitní spánek pár dní a uvidíte, jak se váš spánek změní k nepoznání.

Pokud toto čtete večer v posteli, tak prosím – zhasnout, zahodit mobil a dobrou noc!